Müzverplättar på zucchini (Kabak mücver)


Müzver är vanligt i Turkiet och bra att bjuda på som meze. Det här receptet är från boken "Meze Kokbok" och jag gillade idén med att ha fetaost i müzver. .

Ingredienser, ca 30 st
1 grovt riven normalstor zucchini
100 g smulad fetaost
1 dl vetemjöl
1 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl finhackad dill
1/2 dl finhackad mynta
1 tsk salt och peppar

Fritering 2 dl olja

Gör så här
Salta den rivna zucchinin, låt stå i ca 30 min. Krama ur vätskan med händerna. Blanda sedan alla ingredienser. Värm olivoljan till medelvärme i en djup stekpanna. Klicka en matsked av smeten till varje plätt. Stek i ca 2 min på varje sida. Lägg de färdiga plättarna på hushållspapper, så att den överflödiga oljan sugs upp. Ät rumstempererade. Servera med yoghurtsås

Dubbelörn  – (22 april 2010 08:04)  

Vi odlar zucchini o brukar också göra dessa med fetaost. så otroligt gott!

Såg också reportaget i Allt om Mat. Läste om kryddan Isot, har själv inte hört talas om den. Frågade även min man men inte heller han kände till den. Måste kanske vara en lokalt använd krydda.

Längtar så efter en riktig turkisk meze efter att ha sett alla godsaker i Allt om Mat :).

Yasemin  – (22 april 2010 09:10)  

Isot brukar vi använda. Den är lite syrligare i smaken än pulbiber. Passar gott till manti. Vet inte varför, men jag förknippar den med Ibrahim Tatlises. :)

Dubbelörn  – (22 april 2010 09:31)  

Får du tag på isot här i Sverige? Pulbiber använder vi nästan till allt :D

Yasemin  – (22 april 2010 11:07)  

Ojj ingen aning, brukar ju alltid köpa med mig från Turkiet. Kolla i de utländska affärerna. Annars kan jag skicka till dig med posten :)

Anonym –   – (22 april 2010 15:05)  

Hej Yasemin, jag såg att du skrev ett inlägg om sekerpare. skulle inte du kunna skriva receptet på revani också, jag har letat så himla länge efter det! :)

Loulas Kök  – (22 april 2010 20:37)  

Vad gått det verkar! Du lagar så mycket otroligt god mat!
Bilden skulle passa till header, vad tycker du!

Hoppas du får en trevlig helg, jag skall vara ledig och njuta!

Yasemin  – (22 april 2010 22:10)  

Håller med dig Louise. Den skulle passa bra som header. :) Men jag har en dröm om en annan header som aldrig verkar bli av :)

Yasemin  – (22 april 2010 22:12)  

Anonym: Visst kan jag lägga upp Revani. Kan göra det till nästa helg och lägga upp det. Kul att du frågar. :)

Cutecakes-Paulina  – (26 april 2010 19:45)  

Vilket bra recept, det låter jättegott, dessa ska jag göra till min nästa buffé!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP