Doften av torkade paprikor



I somras köpte mamma hem paprikor från "Bondens marknad" i Turkiet. Och hemma på gården i Turkiet hängde hon upp dem i solen tills de skrynklar ihop sig och torkar. Dolma på torkade paprikor blir så mycket godare och det finns att köpa färdiga i vissa affärer med utländsk sortiment.

Ingredienser, 6-8 personer
18-20 st torkade paprikor
5 dl vatten

Fyllning
2 st finhackad lök
4 dl ris
200 g köttfärs
1 msk tomatpuré
1 msk dill
1 tsk salt, svartpeppar, krossad rödpeppar (pulbiber)
1/2 dl olja

Tomatsås
Lägg 1 msk tomatpuré i 3 msk olja och låt småputtra. Tillsätt 2 dl vatten och koka på medelvärme i ca 5 min.

Koka torkade paprikor i vatten tills de mjuknar i 2 min. Sila bort vattnet och låt vila.
Jobba ihop alla övriga ingredienser tills dem blandar sig. Fyll sedan paprikorna och ställ upp i en kastrull. Lägg en tomatklyfta i varje. Häll över vatten och sätt på värmen. När det börjat småputtra sänk till lågvärme och tillaga i ca 30 min. Häll över tomatsåsen och koka i ytterligare 20-30 min. (Kontrollera att riset är mjukt). Servera med yoghurt med pressad vitlök i.

Dubbelörn  – (16 april 2010 07:55)  

Torkade paprikor?! Tänk det här har jag inte hört talas om o inte heller sett i Rinkeby.

Nu blir jag nyfiken... Du menar att mamma din la dem på tork här i Sverige? Berätta mer, för det här vill jag testa.

Kram

Yasemin  – (16 april 2010 08:45)  

Ojj förlåt, jag glömde skriva att det var i Turkiet. Men så här kan du prova i Sverige när vädret är varmt runt 20-30 grader i 3-4 dgr eller 1 vecka för hel torkning.
Ta turkiska paprikorna och skär av hatten och rensa inuti. Trä paprikorna genom en tråd och häng upp i solen. Sedan torkar det och får röd färg. Denna moment tar lite längre tid om man vill att de ska torka helt, men det är godare tycker jag. Mamma brukar vänta tills de får lite röd färg och skrynklar sig och plattar ihop dem, för att sedan stoppa in i frusen. Hoppas att det går bra.

Loulas Kök  – (16 april 2010 22:16)  

Låter väldigt gott. Soltorkade tomater smakar ju helt annorlunda än färska. Kan tänka mig att det utvecklas mer smaker och mer sötma kanske.

charlotta  – (17 april 2010 10:24)  

himmel, vad gott det låter!

trevlig helg!

Remsan  – (18 april 2010 11:21)  

Det här lät ju jättespännade! Kanske går att köpa torkade paprikor i någon saluhall i Sthlm, åker dit till helgen. Annars får jag testa själv när det blir varmare.

Sara  – (12 februari 2011 10:42)  

Ser jätte gott ut! Måste man testa.
Jag har nyss startat upp min egna lilla matblogg, får så många tips & ideer tack vare dag!:) Besök gärna http://sarafreand.bloggsida.se/

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP