Bulgursallad till piknick (Kisir)



Den här rätten passar jättebra nu till sommaren då den är väldigt lätt och enkel att laga. Passar bra till piknickfesten i sommar likaväl som på buffén.

Idag har jag varit på utbildning med GS-facket, vilket var väldigt givande. Sedan fikade jag med en vän på Thelins. Mums så gott med hallonpaj och vaniljsås. Hoppas att er dag också var bra.

Ingredienser, 4-6 personer
4 dl bulgur i mellanstorlek
4 dl vatten

Tomatsås
1 dl olja
1-2 st lök
1 st turkisk paprika
2 msk tomatpuré
Salt, peppar, krossad rödpeppar
1 dl vatten

Grönt
3 st salladslök
1 knippe persilja
Salt, peppar, citronsaft (1/2 citron), 1 msk granatäppelsirap

Gör så här
Mät upp bulgur i en stor skål. Häll över kokande vatten och låt bulgurn svälla upp och mjukna i ca. 30 min.
Hacka löken och paprikan. Fräs i olja tills de får färg. Lägg i purén och kryddor och rör om. Häll i vatten och koka på medelvärme i ca. 5 min. Låt svalna.
Tillsätt nu tomatsåsen i bulgurn och blanda in den. Tillsätt grönsakerna, kryddorna, citronsaften och sirapen i skålen och blanda.

Filippa H.  – (2 maj 2010 19:19)  

Gud vad god den ser ut! Väldigt tilltalande recept du har, blir nästan lite hungrig fast att jag redan ätit, hahah :P

Anonym –   – (5 maj 2010 13:34)  

ey kisir är ett stort maträtt kisir serveras när det är gäster för det mesta:)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP