Minipiroger med köttfärsfyllning



Igår var jag hemma hos en vän som bjöd på massor. Det som gjorde stort intryck på mig var miniversionen av piroger. Jag tog hjälp av min köksmaskin och bakade minipiroger. Så smidigt det gick. Kan verkligen rekommendera alla att köpa en kökshjälp om man bakar ofta. Det finns modeller från 1000 kr till 7000 kronor. :) Jag fick också en jättefinblombukett i present, men den kom lite senare eftersom vi inte kunde vara hemma när det skulle leverera den i veckan. Så dem kom i fredags. :) Tack T.

Ingredienser, 30 st
2 paket jäst
4 dl standardmjölk
1,5 dl solrosolja
3 msk turkisk yoghurt
1 msk strösocker
ca 15 dl vetemjöl
1/2 msk salt

Fyllning
1 st gullök
3 msk olja
100 g köttfärs
1 knippe persilja
1/2 msk tomatpuré
1/2 dl vatten

Pensling
1 uppvispad äggula, Nigella frö kallad "svart kummin" (Cörek otu)

Gör så här
1 Smula jästen i en skål. Värm mjölken till 37C och häll i skålen. Lös upp jästen ordentligt.
2 Tillsätt resten av de övriga ingredienserna. Jobba ihop degen och använd mjöl tills det blir en deg. Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
3 Under tiden kan du göra fyllningen. Bryn lök i olja tills den blir mjuk. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den får färg. Tillsätt purén och vatten och rör ihop ca 5 min. Låt svalna.
4 Sätt ugnen på 240 C. Ta degen och dela den i ca. 30 bitar. Sedan tar du varje degbit och rullar den till en bulle och plattar ut med händerna till en oval rektangel. Fyll den med fyllningen och stäng igen. Blöt med lite vatten vid kanterna för att få bättre fäste. Lägg över pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med äggula och strö över frön. Låt jäsa ca 15 min. Och in i ugnen ca. 10 min tills de får färg.

Dubbelörn  – (30 mars 2010 06:15)  

De här är supergoda! Har gjort dessa, men det var för massa år sedan. Tack för att du påminner mig, perfekt utflyktsmat :)

Kram

Anna  – (30 mars 2010 13:10)  

Vilka fina piroger!! Det är så himla smidigt att ha i frysen ju! Kram Anna

Anonym –   – (30 mars 2010 13:16)  

Din blogg är jättefin! Kul att läsa! Jag har aldrig bakat piroger men nu SKA jag! Jag är lite nyfiken på de svarta fröna på pirogerna! Det låter mycket med 2 paket jäst,men det blir kanske extra "fluffiga" piroger?

Loulas Kök  – (30 mars 2010 22:11)  

Ser jättegoda ut. Har nog bara ätit piroger med köttfärsfyllning. Köttfärs och persilja vet jag är jättegott så detta verkar vara ett toppenrecept.

Yasemin  – (31 mars 2010 22:52)  

Hej Anonym :) Nu har jag letat efter vad de svarta fröna kan heta på svenska. De heter "Nigella frö" o kallas även svart spiskummin. Ja 2 pkt jäst är mkt men de blir lite mer fluffiga som du säger då :) Det går utmärkt att göra på 1 pkt jäst med. :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP