Manti med tomat&yoghurtsås



Mitt första försök att göra manti alldeles själv. Det här är en rätt som jag älskar och den har sitt ursprung från mina föräldrars stad Kayseri. De har bott där när pappa studerade på universitetet. Det är 1 timme från deras hemstad Kappadokien, som ni kan se på bilden. Det var med på bolibompa igår också. :) Det är sandstensformade naturliga underverk. Så när ni äter mina mantis får ni blunda och känna att ni flyger över Kappadokiens vackra klippor. :)

Ingredienser, 4-6 portioner
Deg
ca. 5 dl vetemjöl
1 ägg
1 tsk salt
1/2 dl vatten

Tomatsås
1-2 msk olja
1 tomat
1 msk tomatpuré
1/2 dl vatten

Yoghurtsås
2 msk turkisk yoghurt (går bra med vanlig yoghurt, då kan du utesluta vatten)
1/2 dl vatten
1 vitlöksklyfta
salt

Servera
Mynta, turkiska rödpeppar

Gör så här
Blanda ägg, salt och vatten i en stor skål. Tillsätt sedan mjölet försiktigt tills det blir till en ganska hård deg. Låt degen vila under duk i ca. 20 min. Dela i 2 degbitar. Ta varje deg och kavla ut den till en fyrkantig 2 mm tjock deg. Skär sedan så att du får 1-2 cm fyrkanter. Ta varje hörn och vik ihop i mitten. Koka upp 1 liter vatten med lite salt. Lägg i dina pastaknyten och koka dem i ca. 10 min.
För tomatsåsen skala en tomat och hacka den i småbitar. Fräs den i olja tillsammans med tomatpuré och vatten. Blanda yoghurt, vatten, salt och vitlöksklyfta i en skål. Häll över mantin i skålen med yoghurtblandningen. Lägg upp på fat. Servera med tomatsås, mynta och turkiska rödpeppar.

Tips. Tycker ni det är krångligt att göra manti, kan ni alltid köpa färsk pasta och göra en fusk variant. För jag älskar kombinationen av tomat&yoghurtsås. Prova! :)

Dubbelörn  – (11 mars 2010 10:06)  

Det här är min käras favoriträtt. Han påstår att hans mors var de bästa som fanns :).

Älskar också yoghurt med tomat. Vi kör fuskvariant o köper färdiga tortellini o så gör vi tomatsås o serverar med yoghurt o pul biber.

Erka Perka  – (11 mars 2010 20:54)  

Jag diggar din blogg och har därför gett dig en Sunshine Award.

Sofie  – (11 mars 2010 22:02)  

Hmmm....intressant. Låter gott! Kanske ska testa! Man kan inte mer än misslyckas!!:)

Anna  – (12 mars 2010 14:28)  

Läckert! Jag älskar tomatsås, pasta, vitlök o yoghurt så det känns som det knappast kan bli bättre! Tack snälla för din kommentar, katterna har det mkt bättre nu när de kan vara ute helt klart!!! Trevlig helg!

Karin  – (12 mars 2010 20:08)  

Hej!

Tittar in för att önska er en riktigt trevlig helg, full med god mat och mys!
Samtidigt vill jag tips om min tävling som nu är i full gång, du kan vinna en härlig bakbok!

http://www.bagerskan.se/2010/03/tavlingsdags-lange-sen-sist.html

Kram Karin

Anonym –   – (14 augusti 2012 08:24)  

Har du ingen köttfärs i din manti eller har du bara missat att skriva det??

Yasemin  – (14 augusti 2012 14:12)  

Jag har inte det i den här men visst kan man oxå göra med fylning.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP