Kåldolma (Lahana dolma)



När E var sjuk i början av veckan var mamma här och hjälpte till. Vi fyllde kåldolmar tillsammans. Ni känner väl till historien om hur den kom till Sverige. Med hjälp av Karl den 12:e, som vid sin vistelse i Turkiet föll för rätten och tog med den hem till Sverige.
I början av den här veckan var jag också på en föreläsning om kvinnodagen med Alexandra Pascaladiou. Hon hade med sig sin kokbok "Min feta stora grekiska kokbok" som jag köpte av henne och vi tog ett foto ihop. Ska lägga upp den så fort jag fått bilden av den som tog den :) Och jag måste bara säga att hon live är så varm och skön. Hon fick oss i publiken att skratta hela tiden och känna igen oss. Men det viktigaste av allt lyckades hon ge oss kraft och tro på att kämpa i livet. Här är hennes blogg http://metrobloggen.se/pascalidou

Kåldolma, 6 personer
2 kg turkisk vitkål (På bilden. Finns i affärer med utländsk sortiment)
1 liter vatten
2 msk olja
4 dl vatten

Fyllning
4 msk olja
2 st gullök
1 köttbuljong
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
1/2 tsk peppar
5 dl vatten
5 dl jasminris
1 dl bulgur

Gör så här
Börja med fyllningen. Bryn lök tills den mjuknar. Lägg i tomatpurén, buljong och kryddor och rör om. Häll sedan i vattnet och rör om på medelvärme tills purén har lösts upp. Tillsätt sist i riset och bulgur och koka i ca. 8-10 min tills vattnet har sugits upp. Låt svalna. OBS. Riset ska vara lite hårt eftersom det ska in i ugnen sedan.
Vid sidan av koka vattnet. Dela vitkålen i blad och lägg i vattnet. När det mjuknat ta upp och lägg upp på ett fat. Ta nu blad för blad (om de är för stora dela på hälften) och lägg ris och rulla ihop till en kåldolma. Lägg kåldolman i en ugnsfast form och häll över 2 msk olja och 4 dl vatten. Lägg in i ugnen som är 220 grader varm. När vattnet kokat sänk till 180 grader och laga i 1 och halv timme. I slutet kan du göra en sås med lite olja, tomatpuré och vatten som du rör ihop och häller över dolman. Lägger in i ugnen i 5-10 min till. Klar.

Remsan  – (26 mars 2010 20:16)  

Jag har tagit en gratis bloggmall här: http://fixa-din.blogspot.com/
Tyckte det var kul att ändra lite. Allt går att ändra tillbaka om man vil.

alexandra pascalidou  – (28 mars 2010 14:24)  

Imorse slog jag ett slag för de turkiska kåldolmarna i Tv4s nyhetsmorgon! Mums. Det var så kul att träffa dig och tack för en smakfull blogg. Kram, alexandra pascalidou

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP