Hipp hipp hurra...



Japp idag fyllde jag 31 år och blev uppvaktad av familj och nära. Fick jättefina presenter. En Canon Ixus kompaktkamera som jag kan ha med mig istället för systemkameran, kokböcker så klart och köksartiklar :) Men det bästa var ju den fina tårtan från I. :) Här kommer receptet. Bild på mig från min 30-års födelsedag från förra året då det var lite mer pompa och ståt. :) I år blev det en mer lugnare variant med mina nära. Emin fick också beskedet halsfluss idag så han mår tyvärr inte så bra :( har börjat med antibiotika så han är snart frisk. Kram till er alla. :)

Ingredienser, 1 tårta 12 bitar
1 Tårtbotten
1 pkt vaniljpulver Dr Oetker el. 2 dl vaniljkräm
5 dl grädde
Marsipanlock
Hallonsylt

Garnering: Florsocker och strössel el. valfri

Gör så här
Vispa vaniiljpulver med mjölk enl. beskrivning på förpackning och låt vila i ca. 20 min i kylskåp. (Om du använder vaniljkräm gäller detsamma.)
På första botten använd endast vaniljkräm. Lägg sedan andra botten som du stryker på hallonsylt och sedan mycket grädde som du formar ovalt. Lägg på sista botten försiktigt. Med hjälp av en slickepott gör en ovalform av lite grädde ovanpå och kanterna. Detta för att locket ska fästa bra och att du ska kunna skiva tårtan enklare. Lägg på marsipanen och gnid in kanterna med handen. Skiva bort marsipan från nederkanterna. För att få strösslet att fästa bättre kan du använda lite grädde på marsipanen. Låt stå kallt i kylskåp i ca 5 min. Garnera med florsocker och låt stå kallt i min 60 min.
Tips. Du kan använda mittbotten högst upp för att den är mjukare och lättare att forma ovalt.

Erka Perka  – (24 mars 2010 13:28)  

Grattis! Du fyller år på samma dag som min äldste son :-)

Helena S  – (24 mars 2010 13:28)  

Grattis i efterskott!! Det är alltid kul att få köksartiklar och kokböcker i present. Vad söt du är på bilden! :-)

Erka Perka  – (24 mars 2010 13:28)  

Grattis! Du fyller år på samma dag som min äldste son :-)

Remsan  – (24 mars 2010 13:44)  

Grattis i efterskott! Och hoppas antibiotikan biter snabbt!

Sofie i Trabzon  – (24 mars 2010 16:27)  

Grattis i efterskott Yasemin! Doğum günün kutlu olsun! :)

Helena Ljunggren  – (24 mars 2010 20:22)  

Grattis i efterskott :) Tårtan så smarrig ut!

Loulas Kök  – (24 mars 2010 21:17)  

Grattis på födelsedagen, hoppas du får en fin dag!
Tror jag har en lika dan kamera, funkar jättebra. Visst är det kul att fylla år, jag blir aldrig för gammal för det:)
Hoppas ni snart blir friska och att ingen mer blir sjuk.
Kram Louise

Yasemin  – (25 mars 2010 00:12)  

Tack för alla gratulationer. :) Lillen är på bättringsvägar :)

Anna  – (26 mars 2010 11:02)  

Ett stort grattis till dig! Hoppas du fick en fin dag, tårtan låter ju smaskens! Kram Anna

Nenaz  – (26 mars 2010 13:12)  

Grattis i efterskott!!! Tartan ser riktigt god ut;))

sana  – (26 mars 2010 18:35)  

Grattis på födelsedagen!! tårtan är söta men du är mer sötare tycker jag :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP