Enklaste tryffeltårtan med hallon&grädde


Min morbrors fru hade 40 års kalas förra veckan när vi var i Turkiet. Tänk att jag missade alla hennes goa saker och firandet. Så därför gjorde en alldeles egen tårta och tog med hem till henne. :) Tårtan blev väldigt mäktig och god. Jag åt den första gången på Elins 30 års kalas och blev förtjust. Jag gjorde bara den lilla ändringen att lägga till hallon i tryffeln. Man kan ju variera det med annat som ex. apelsin, nötter eller vit choklad. Jag använde 80% mörk choklad, men det blev tungt. Jag rekkomenderar att man använder choklad med lägre kakaohalt.

Ingredienser,
15-20 bitar
150 g smör
2,5 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
1 tsk strösocker
200 g mörk choklad (ca. 50%)
1/2 dl skivade hallon

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 18-20 min, kakan ska vara lite lös i mitten. Koka under tiden upp grädde, socker och smör i en kastrull. Ta det från plattan. Hacka chokladen, rör ner och låt smälta. Tilsätt till sist i hallonen. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme. Bred den över kakan. Låt stå kallt minst 1 timme före servering. Servera med grädde.

Remsan  – (6 mars 2010 03:00)  

Så fin din sida är!

Sanna  – (6 mars 2010 17:55)  

ÅH ser gott ut! Fina bilder!

Anna  – (8 mars 2010 21:37)  

Så snygg sidan blivit!!! Eller har ju alltid varit snygg, men ja hoppas du fattar! Den där tårtan lät gudomligt god!!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP