Cupcakes till barnkalas



Vilken morgon det blev i lördags. Jag gjorde cupcakes med Leilas recept och fyllde muffinsformarna till hälften. Ändå vällde några över och jag blev så besviken. Ska kanske införskaffa mig en muffinsplåtform för att få dem höga och fina som jag hade fanatiserat att de liksom skulle bli bara så där. :) Jag satte i non stop godisar på den rosa frostingen och av barnen blev den i alla fall godkännt. Alla ville ha de rosa cupcakesen även killarna :) Dock glömde jag fota den när jag satt i non stop godisarna, men ni får sätta dit dem i fantasin. :) Dem andra muffinsarna är blåbärsmuffinsar med marängtopping.

Cupcakes, 12 st
3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 1 citron

Gör så här
1.Sätt ugnen på 175 grader.
2.Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3.Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
4.Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5.Blanda i rivet skal och saft av en citron.
6.Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7.Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Cream Cheese Frosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphia ost
Några droppar karamellfärg

1.Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphia ost krämigt.
2.Dela upp frostingen och färga den i olika färger eller behåll den vit.
3.Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

Remsan  – (22 mars 2010 14:06)  

De ser hur eller hur väldigt goda ut! Och det hjälpte inte med muffinsplåt för min del. Jag vet inte vad jag gör för fel, mina vill bara inte bli höga. Men det är ju smaken som räknas eller hur?!

sana  – (22 mars 2010 17:19)  

Om jag är barn då ska jag välje rosacupcake också ;p jag tycker att de är finT och gott

klara  – (22 mars 2010 20:50)  

Åh! Vilka tjusiga! Du har väldigt fina bilder på din blogg! Å god mat! Jätteinspirerande!

Loulas Kök  – (23 mars 2010 22:12)  

Ser jättefina ut ändå :) och väldigt goda. Leilas recept har jag inte provat. Är ledig i morgon...kanske får bli lite bakning.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP