New York Blueberry Cheesecake



Denna bjöds det på i helgen. Receptet är Leilas. Den blev väldigt mäktig. I gillade den mycket. Jag tyckte den var sådär.

Ingredienser, 1 kaka
Kexbotten:
300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet:
600 g philadelphiaost
2,5 dl kesella, 10%
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 st ekologiska ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit kvalitetschoklad
1,5 dl färska blåbär (eller frysta)

Gör så här:
1 Sätt ugnen på 175 grader.
2 Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
3 Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 centimeter i diameter.
4 Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.
4 Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
5 Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
6 Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.
7 Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda ner chokladen i smeten.
8 Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.
9 Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk. (Jag behövde aldrig täcka den)
10 Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter. Servera den kylskåpskall, annars blir den svår att skära.

Helena S  – (17 mars 2010 08:28)  

Jag älskar Leilas New York Blueberry Cheesecake! Men jag håller med om att den är mäktig... ;-) Jättesöta macaroons! Kram!

Klara  – (17 mars 2010 09:06)  

Den är himla tjusig iallafall!

Erka Perka  – (17 mars 2010 13:59)  

Glömde säga: ljuvlig blåbärsbild :-)

Erka Perka  – (17 mars 2010 13:59)  

Hej Yasemin! Jag har också provat att göra Leilas cheesecake och jag håller med dig att den är "sådär". Konstigt med tanke på vilken bakguru hon är. Jag tycker det finns många andra cheesecakerecept som är mycket bättre. Den här känns som en OO (only once). Ha det gött!

Helena Ljunggren  – (18 mars 2010 09:50)  

Den kakan är makalöst god. Maken brukar beställa den till födelsedagskaffet, mastig som attans men en gång om året går det ner :)

Sofie  – (18 mars 2010 11:17)  

Har gjort denna kakan några gånger. Håller med, väldigt mäktig men väldigt god tycker jag!!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP