Saftig morotskaka med limefrosting




Förra fredagen bjöd jag på fikan på jobbet. Det blev Leilas goa morotskaka. Jag har gjort den fler gånger och den blir alltid lika uppskattat. Jag gillar den för att den är så saftig, lagom kryddor och frostingen. Jag gjorde dubbel sats och gjorde en tårta och den andra satsen fyllde jag i muffinsformar som vi kunde äta hemma.

Ingredienser
3 ägg
3 dl ströskocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Frosting
60 gr mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 gr philadelphia

Gör så här
Sätt ugnen på 150 gr. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna morötter. Häll smeten i smord och bröad form, 24 cm. Grädda i ugn ca 55 minuter. Låt kakan svalna. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt. Bred över kakan.

Helena Ljunggren  – (1 mars 2010 09:10)  

Limefrostingen gjorde jag igår till mina björnbärsmuffins, jag tror att det var den godaste frostingen jag gjort. :) Fin kaka!

yasmine  – (1 mars 2010 13:16)  

ser kanon gott ut kraam

piteasflicka  – (1 mars 2010 13:25)  

bloggträff vad tycker du?

Helena  – (1 mars 2010 16:28)  

Mums! Ser jättegott ut:)

Kolla gärna in min nystartade matblogg!

Ha en trevlig kväll :)

Rebecca  – (2 mars 2010 13:06)  

Morotskakan ser riktigt smaskig ut!

Remsan  – (3 mars 2010 12:09)  

Dina småformar med kakan ser så fina ut. Jag testade också att göra små, men mina ville inte stanna i formarna... Skulle kanske fyllt dem mindre. Hmm...

Yasemin  – (3 mars 2010 12:15)  

Hmmm....:) jag följde Leilas recept rakt av och hon hade samma recept för muffinsformar. Men mina svällde också lite över, så jag tänkte också pröva med att fylla formarna lite mindre nästa gång. Meddela gärna om du kommer på ett annat knep :)

Nenaz  – (4 mars 2010 23:36)  

hejsan:))
Ah vad din ser god ut, jag bakade ocksa en morotskaka igar men jag gjorde den enklare. Din maste helt klart testas:))

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP