Nötkolabitar



Blev sugen på något gott och hittade detta recept hos Arla. Köpte även med mig dessa romantiska fina formar från Åhlens. Det blir ju mycket trevligare att servera i dem. Bitarna påminner lite om toscasmeten. Jag kan inte riktigt bestämma mig om dem är oemotståndligt goda eller om de bara tillfredställer mitt behov av sockerbegär. För jag kan inte låta bli att äta dem i alla fall. :)
Häromdagen åt jag också snickersrutor hos en vän. Dem är ju oemåtsåndligt goda och enkla att fixa, eftersom de inte behöver gå in o ugnen. Ha en trevlig kväll nu.

Ingredienser, 40 st
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl socker
150 g smör
1 ägg

Fyllning:
3 dl socker
1/2 dl sirap
150 g smör
1/2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
300 g blandade nötter, t ex jordnötter, cashewnötter, valnötter, hasselnötter

Gör så här
1 Hacka ihop mjöl, bakpulver, socker, smör och ägg i en matberedare. Arbeta snabbt ihop till en deg. Låt den vila i kylen ca 30 min.
2 Sätt ugnen på 200 grader. Kavla eller tryck ut degen på bakplåspapper i en långpanna, ca 30x40 cm. Låt degen gå upp ca 1 cm på kanten. Nagga med gaffel. Förgrädda degen i ugnen ca 10 min.
3 Lägg jordnötterna i hushållspapper och gnugga bort det mesta av saltet. Grovhacka alla nötter. Blanda socker, sirap, smör, vispgrädde och mjöl i en kastrull. Låt allt smälta till en smet på svag värme utan att det börjar koka. Rör ner nötterna. Bred ut smeten över mördegen. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Låt kakan svalna. Skär den i rutor med vass kniv.

Helena S  – (7 februari 2010 19:29)  

Gud vad GOTT! De här vill jag smaka! Jag äter alldeles för mycket kakor och annat gott. Tur att jag skaffat gymkort igen. Ska bara börja utnyttja det också... ;-)

Remsan  – (7 februari 2010 22:44)  

Hej!
Du har fått en award av mig. Kika in hos mig så får du veta mer.
Emmy.

Nette (Kardemumma Gumman)  – (8 februari 2010 21:12)  

Ååh smaskens!!!

Ang FB så lägger du upp en sida för ditt "Företag" :D

Ellabellabus  – (15 februari 2010 16:32)  

ÅÅÅ, det lät smaskigt! Det får jag nog prova!:) Trevlig blogg här med! Ha en trevlig kväll!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP