Krämig potatisgratäng med kyckling



Hemligheten med min potatisgratäng är mycket grädde. Då blir den alldeles krämig och potatisen blir mjuk. Sedan brukar jag ha kycklingen i gratängen, då blir den mycket saftigare. Den här gången provade jag även att sätta till soltorkade tomater och oliver. Det doftade jättegott i köket och blev gott.

Ingredienser, 4 port
800 g potatis (mjölig sort)
1 st grillad kyckling
1 gul lök
1 st vitlöksklyfta
10 st soltorkade tomater
10 st svarta oliver
4-5 dl mellangrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Skala och skiva potatis, lök och vitlök.
3. Hacka soltorkade tomaterna och kycklingen.
4. Varva potatis, lök, vitlök, kycklingbitarna, soltorkade tomater, oliver och salt&peppar i en ugnform.
5. Häll över grädde och tillaga i mitten av ugnen ca 50-60 min. Potatis passar bra med en morotssallad. Riv morötterna, hacka lite tomater och citronsaft.

Erka Perka  – (20 februari 2010 09:24)  

Låter som en sjysst allt-i-ett-rätt

Helena S  – (21 februari 2010 11:10)  

Låter jättegott! Hoppas att du har det bra i Istanbul! (Och att du fick dig en latte på Starbucks på Arlanda! ;-)

Helena Ljunggren  – (23 februari 2010 08:46)  

Så himla gott! Allt i samma form är perfekt!

Karin Rosa maränger  – (24 februari 2010 08:21)  

Ser jättegott, måste prova denna nån dag!

Nenaz  – (25 februari 2010 18:13)  

Ahh det ser riktigt lackert ut:)) Jag har inte lagat till en potatisgratang annu men min mamma lagar ofta det nar jag kommer hem till henne i Sverige. Skriver upp receptet, maste provas nagon dag;))
Manga kramar:))

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP