Historien om Güveç



Till min intresanna upplevelse om Güveç. Güveç är en turkisk gryta som görs i en speciell lerform. När jag ska laga något nytt brukar jag jämföra olika recept. När jag skulle göra denna turkiska gryta fanns det massor med olika recept på bloggar, tidningssidor och i min kokbok hemma. I min kokbok hemma stod det att man ska tillaga köttet och steka grönsakerna innan man lägger dem i formen. Jag tyckte att det lät logiskt och gjorde på detta vis. Men så fel jag hade. :) Det blev ju självklart en rätt. Och god. Men inte Güveç. Hihi...så nu har jag lärt mig det.

Hur gör man en riktig Güveç? Joo, hela grejen är att grönsakerna ska tillagas med sin egen vätska. Man ska absolut inte tillsätta någon vätska och sedan ska man även ha en deg i kanten så att det inte kommer in någon som helst luft. Men nu orkar jag inte göra om hela rätten. Och min rätt, som många andra bloggare ändå verkar göra, blev ju god. Men jag ville bara att ni ska veta att det här är "kopian" :) Jag ska försöka göra den andra varianten en annan dag och lägga upp. Bon apetite! Eller "Afiyet olsun" som man säger på turkiska.

Idag är det även fettisdagen, du hittar mitt recept på semlor här.

Ingredienser, 4 portioner
500 gr köttbitar av lamm el. nöt
1 st gullök
4 st vitlöksklyftor
1 st aubergine
1 st squasch
4 st grön avlång turkisk paprika
3 st tomater
4 msk olja
2 tsk salt&peppar

Gör så här (kopian)1.Hacka löken och bryn i lite olja tills de får färg. Tillsätt sedan köttbitarna och bryn tills de är färdiga. Hacka tomaterna och lägg i hälften.
2. Skiva grönsakerna och stek i lite olja i ca. 5 min.
3. Lägg först köttblandningen längst i formen. Därefter vitlöksklyftor, grönsaker och häll sist över resterande hackade tomater, salt&peppar samt olja.
4. Laga på 200 grader i ca. 45-50 minuter. Kontrollera att grönsakerna är mjuka.


Gör så här (äkta Güveç)
1.Blöt lerformen med mjölk. Lägg i grytbitarna längst ner.
2. Skär löken i ringar och lägg över köttet, sedan hela vitlöksklyftor. Därefter skivad squash, skivad aubergine, paprika delat i fyra delar. Högst upp lägger du hackad tomat med lite olja&kryddor.
3. Lägg deg runt formen så att det inte andas.
4.Laga på 200 grader i ca. 1 timme.

Birgitta Höglund's Mat  – (17 februari 2010 15:48)  

Tack för båda Güvec-recepten, Yasemin. Det är verkligen en rätt jag uppskattar i Turkiet. Jättekul att du skriver mycket om den Turkiska maten, den är såå god.
Ha det bra./ Birgitta

vanilla sky  – (17 februari 2010 22:14)  

Oj vilken fin blogg du har! Nu har jag suttit och läst en stund och förlorat mig helt i alla och spännande recept:) Jag som skulle gå å lägga mig, men nu blev jag mest hungrig igen, haha!
Den där grytan låter verkligen otroligt god :)

Yasemin  – (17 februari 2010 23:30)  

Birgitta: Tack själv för att du uppskattar mina recept :)

Vanilla Sky: Åååhh va goo du är. Nu blev jag så där jättegla :) över att min blogg kan vara intresannt för ngn annan :) Hoppas du får en bra sömn nu och att du vaknar mätt hihi

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP