Värmande kikärtsgryta med bulgur




Kikärtsgryta med ris är en av mina favoriträtter. Men det var slut på ris, så det blev med bulgur istället. Grytan är väldigt enkel att tillaga. Det är bara den där detaljen att man måste planera dagen innan med att blöta kikärterna :). Det finns i och för sig kikärter i konservburk, men jag har själv aldrig provat dem. Tycker de vanliga är bättre. Det är en fördel om man har en tryckkokare, då det går mycket snabbare. Annars är mitt tips att man kokar enbart kikärterna tills de blir lite mjuka. Eller kokar med grytan lite längre tid tills de blir mjuka. The choice in your hands. Good luck. :)

Jag har inte kunnat träna på hela veckan. Jag har haft en förkylning, så det är väl klokt att ta det lugnt istället. Det är så mycket snö här i Stockholm. Jag saknar inte våren riktigt ännu. Vi ska åka pulka och skridskor. Värma sig med varm choklad. :) Kan det bli bättre?

Ingredienser, 4 portioner
4 dl torra kikärter
3 msk rapsolja
1 st gullök
200 gr lammgrytbitar
1 msk tomatpuré
1 msk paprikepuré
Salt&peppar
1 l kokande vatten

Gör så här
1 Blöt de torra kikärterna kvällen innan i en skål med vatten.
2 Dagen därpå börja med att finhacka löken i en handmixer. Bryn löken med oljan i en kastrull.
3 Tillsätt köttbitarna och bryn på medelvärme tills de får färg.
4 Tillsätt nu puréerna och rör om lite.
5 Sist lägger du i kikärterna och kryddorna och rör om i ca. 5 min.
6 Tillsätt nu vattnet och tillaga kikärterna på medelvärme i tryckkokaren i ca 20 min. Servera med ris eller bulgur. Smaklig måltid.

Nenaz  – (30 januari 2010 10:37)  

Vad mysigt du har det har inne och massor med goda recept;))

Molly  – (5 februari 2010 12:52)  

det här lät mycket gott och snabblagat :)
hoppas att du får en bra helg!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP