Dolma med yoghurtsås



Gissa om jag blev glad när jag såg att City Gross i sin grönsaksdisk hade "Turkiska paprikor". Jag har verkligen längtat efter dolma. Den turkiska paprikan passar mycket bättre som maträtt och blir mycket mjukare och mildare i smaken. Det blev jättegott med de olika örterna i dolman.

Man kan även fylla andra grönsaker med risfyllningen ex. tomater, aubergine, squash, vinblad, turkisk vitkål. Jag lagade maten i min tryckkokare från Tefal med klick-system. :) Då blev det klart på 10 min, men i vanlig spis får man räkna med ca. 40 min. Hoppas att det smakar gott.


Ingredienser, 4 portioner
• 1/2 kg turkisk paprika el. 6-8 st
• 2 st gullök
• 2 dl olivolja
• 3 dl ris
• 1/2 msk hackad persilja, dill
• 1 tsk strösocker
• 1 finhackad tomat
• 1/2 msk tomatpuré
• 1/2 msk pinjenötter
• Chiliflakes, mynta, svartpeppar, salt



Gör så här
1- Hacka löken i små tärningar och bryn på medelvärme i lite olja tills de är rosa.
2- Tillsätt olja, sköljd ris och rör om i ca 1-2 min.
3- Hacka persilja och dill och tillsätt i riset. Lägg i strösocker, salt, peppar, chiliflakes och torkad mynta. Sist lägger du i den finhackade tomaten och tomatpurén. Låt bryna lite till samtidigt som du rör om.
4- Skär av hatten på paprikan och fyll med risfyllningen.
5- Placera dolma paprikorna i en kastrull. Lägg i 4 dl vatten och tillaga i låg värme i ca. 40 min. Servera med turkisk yoghurt som vispas ihop med pressad vitlök och lite vatten.

Dubbelörn  – (22 januari 2010 09:35)  

Dolma som är så gott! Ibland har även vi turen att hitta just dessa ljusa turkiska paprikor här på Coop. :)

Njuter av att få följa din blogg ;)

tina  – (27 januari 2010 16:28)  

Åh så gott, det här vill jag genast smaka!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP