Pizza med soltorkade tomater&champinjoner



Jag var sugen på soltorkade tomater idag och bakade snabbt ihop en pizza deg. Vill man ha den knaprig får man kavla ut degen riktigt tunn. Jag gillar när man känner brödsmaken litegrann i alla fall. Hur gillar ni?

Ingredienser, 4 portioner
25 gr jäst
2,5 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Tomatsås
1 msk rapsolja
1/2 msk tomatpuré
200 gr passerad tomat
1 vitlöksklyfta
Salt

Fyllning
10 st soltorkade tomater
10 champinjoner
Ruccola
Oliver
Pinjenötter

Gör så här
1. Smula jästen och lös upp med varmt vatten (37 grader).
2. Tilsätt mjöl, olja och salt och jobba ihop till en deg. Låt jäta i ca. 20 min.
3. Gör under tiden tomatsåsen.Fräs tomatpurén i oljan. Tillsätt pressade tomaterna. Pressa i vitlök och låt småputtra några minuter. Smaka av med salt.
4. Stjälp upp degen och dela den i 4 lika stora bitar. Kavla ut till runda pizzor och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
5. Sätt ugnen på 200°. Fyll pizzorna med tomatsås, champinjoner, soltorkade tomater, ruccola, pinjenötter och oliver.
6. Baka i ugnen i ca 15 min tills de fått färg.

Dubbelörn  – (19 januari 2010 10:24)  

Ser ditt recept o kom då osökt att tänka på underbara goda lahmacun :D

Kram

Helena S  – (19 januari 2010 16:53)  

Åh vad gott med hemlagad pizza! Själv ska jag woka lite ikväll när jag kommer hem. Sen blir det nog jordgubbspaj till So you think you can dance.

Jo, mormor är det krut i, hon har många roliga historier att berätta. Och när hon är arg på gubbar på färdtjänstbussen så heter det "Gubbjävel" och "Skitgubbe". Hon är kul. :-)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP