Piroger med fetaost



Här kommer receptet på de turkiska pirogerna med fetaost. Jag har bakat dem mycket tidigare än jag började bloggen och därför är receptet inte så detaljerat. Men är man bra på baka ska det inte vara några problem. :) De viktiga är att ha fingertoppskänslan och känna när en deg blir en deg. :)

Ingredienser
2 paket jäst
4 dl standardmjölk
3 dl smör
3 msk turkisk yoghurt
1 msk strösocker
cirka 1,5-2 kg vetemjöl
Salt

Fyllning
Fetaost
Persilja

Pensling
2 ägg, sesamfrö

Gör så här
1 Smula jästen i en stor skål. Värm mjölken till 37C och häll i skålen. Lös upp jästen ordentligt.
2 Smält smöret och tillsätt i skålen tillsammans med de övriga ingredienserna. Jobba ihop degen och använd mjöl tills det blir en deg. Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
3 Under tiden kan du göra fyllningen. Blanda fetaosten med hackad persilja. 4 Sätt ugnen på 200 C. Ta degen och dela den i bitar. Sedan tar du varje degbit och rullar den till en bulle och plattar ut med händerna till en cirkel. Fyll den och stäng igen. Lägg över pirogerna på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Låt jäsa ca 15 min. Och in i ugnen tills de får färg.

Tips. Smidigt att frysa in och ta fram när man får oväntat besök eller är hungrig. :)

I Nadjas kök  – (1 januari 2010 21:34)  

Tack för din kommentar i min matblogg. Efterrätten kommer ut på bloggen snart...
Dessa piroger skulle jag nog älska, ser supergoda ut.

Önskar dig en god fortsättning på det nya året.
Nadja

Kalasgott  – (1 januari 2010 22:16)  

Mmmmm så goda de ser ut! Påminner om något jag åt i Kroatien förra året, och dom älskade jag!! Måste testa! God fortsättning! Kram, Jennie.

Laura  – (2 januari 2010 01:36)  

Mmm, jag älskar såna piroger! Dock är jag inte så bra på att baka så vi brukar alltid köpa såna från bageriet i vårt kvarter. :)

Din blogg kommer jag att ha mycket nytta av i framtiden, så jag lägger till den bland mina favoriter!

God fortsättning på det nya året!

Louise  – (2 januari 2010 18:24)  

Hej
Om du har tid får du gärna uppdatera länken till Loulas kök. Ser att det kommer en del besökare från din sida, men de kommer till den gamla bloggen, där finns inget att läsa. Ny adress är: http://loulaskok.se.
God fortsättning på det nya året!

Emelie  – (3 januari 2010 11:23)  

Ja, sockervadd är gott :)
Roligt! Disney on ice har jag sett för några år sedan, det är häftigt. Vilka figurer var det detta året? :)

Anonym –   – (16 juli 2012 18:44)  

Är det verkligen rätt med 3 dl smör ?
så mycket smör?
Skulle du kunna ange mängden i gram, eftersom smörpaketen
är uppdelade i gram...

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP