Nybakade mjuka frallor



Eftersom E inte vill äta av valnötsbrödet får det bli frallor till honom. Det här receptet är från "Piece of cake" av Leila Lindholm. Och frallan bara smälte i munnen. Jag fick i mig lite för mycket. Men det gör inget, för jag gick och simmade efteråt. Det är väl därför man tränar, så att man kan äta mer. :)
Jag vill gärna prova baka någon surdegsbröd. Har ni något bra tips?

Ingredienser, ca 20 frallor
50 g färsk jäst
2 tsk honung
2 tsk ljus sirap
1 dl olivolja
1 msk salt
2 dl durumvetemjöl
10-11 dl vetemjöl special

Gör så här
1 Smula jästen i en bunke och tillsätt vatten, honung, sirap, olivolja och salt.
2 Tillsätt mjöl tills degen går ihop och blir mjuk och släpper kanterna. Jäs under bakduk i ca 30 min.
3 Forma 20 st runda frallor och platta till lite lätt med handen, så får de en bättre form. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Lät jäsa i ca 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 220 grader.
4 Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Ät genast varma med smör och ost. Frys in resten och ta fram vid behov.

Anonym –   – (2 november 2011 16:29)  

Hur mycket vatten ska det vara?

//Nellan

Josefin –   – (29 juni 2012 15:37)  

Hur mkt vatten???

Anonym –   – (18 oktober 2015 14:15)  

5dl vatten funkar med det här receptet

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP