Mannagryns helva



En vän till mig frågade om jag inte kunde göra den här helvan. Här får du F. :) För er som undrar vad helva är, fanns det en förklaring på wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Helva. Måste också notera att jag har använt mannagryn inköpt från den utländksa affären. Det heter "Irmik" på turkiska. Den är lite brynare i färgen och kornen är lite större. Jag har inte provat med den vanliga mannagrynen från livsmedelsaffären.

Ingredienser, 6-8 portioner
4 dl mannagryn från utländksa affären
165 gram smör
2 dl strösocker
7 dl kokande varm vatten eller mjölk (Jag tog hälften av varje)
1 dl pinjenötter

Gör så här
1. Smält och bryn smöret på medelvärme. Tillsätt pinjenötterna och mannagrynen och bryn på låg värme samtidigt som du rör om tills de får färg (ca. 20 min).
2. Tillsätt vätskan försiktigt och blanda ordentligt tills allt vatten tas in i bladningen. Fortsätt med att tillsätta strösocker och rör om.
3. Stäng locket och låt kastrullen stå på låg värme i ca 15 min.
4. Ta av kastrullen från värmen och låt svalna. Rör om och servera.

Eleonore  – (26 januari 2010 22:16)  

sv: tack vi hade det väldigt trevligt och maten var supergod :D

Det där lät spännande!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP