Leilas saftiga semlor



Idag var vi bortbjudna till en granne. Jag gjorde semlor och tog med mig. Tyvärr glömde jag kameran, men hon hade gjort väldigt mycket gott. Jag skrev ner ett recept på en jättegod kaka som jag får prova senare. I alla fall blev semlorna alldeles saftiga och goa. Receptet är från Leilas "Piece of cake". Med lite egna ändringar så klart. Och enligt henne är hemligheten med saftiga bullar att det är mycket smör i. Good luck, its a piece of a cake. :)

Ingredienser, 20 st bullar
1 msk kardemumma
3 dl mjölk
50 färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gr mjukt smör
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl

Mandelmassafyllning
400 gr mandelmassa
25 gr smör
Skvätt mjölk

Gör så här
1 Värm mjölken och kardemumman till 37 grader.
2 Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
3 Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. (Den får inte bli för hård)
4 Jäs degen under bakduk i ca 40 min.
5 Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20 bitar. Forma till runda bullar.
6 Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i ca 40 min.
7 Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 min. Lå svalna
8 Blanda fyllningens ingredienser med en handmixer. Fyll bullarna med mandelmassafyllningen och grädde.

Eleonore  – (17 januari 2010 09:18)  

Åh va goda semlorna såg ut!

sv: va mysigt med 3-rätters :D

Anonym –   – (6 februari 2010 18:39)  

De blev hur goda som helst! Goda att bara äta som de är, utan grädde och mandelmassa

Åsa  – (17 februari 2010 11:29)  

Japp. Smöret är nog bättre för att få "saftigare" bullar än t ex kelda. Leila är en klippa när det kommer till sötsaker!

Erka Perka  – (17 februari 2010 19:24)  

Minisemlor verkar vara på tapeten :-) Jag och pickipicki har också bloggat minisemlor.

Yasemin  – (17 februari 2010 19:45)  

Anonym: va kul att dem blev bra. Det är ngt jag undras, ifall mina recept prövas :)

Åsa: Ja Leilas bakverk är bäst. :)

ErkaPerka: Det är ju så mycket bättre om man inte orkar äta så mycket. Dessutom är det sötare.

Rhea  – (16 mars 2010 17:28)  

Hej! Testade det här receptet i dag. Bullarna blev perfekta!

Yasemin  – (16 mars 2010 19:17)  

Åhh vad glad jag blir Rhea. Kul att du meddelar detta.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP