Krämig tomatsoppa med parmesanost



Soppor uppskattas av sonen härhemma. Denna gång blev det tomatsoppa med grädde.

Ingredienser, 4 portioner
4 tomater
3 msk olivolja
1 st gullök
1 st vitlöksklyfta
8 dl vatten
1/2 dl grädde
1 dl finhackad basilika
Riven parmesanost
Salt&peppar

Gör så här
1 Hacka tomaterna. Finhacka löken och vitlöken. Bryn först löken och vitlöken tills de får färg. Tillsätt sedan tomaterna och låt puttra i ca 5 min.
2 Tillsätt vattnet och hälften av basilikan och laga i medelvärme i ca 20 min.
3 Ta av kastrullen från värmen och mixa soppan. Tillsätt grädden och koka i 5 min. Tillsätt nu kryddorna och resten av basilikan och koka i 2 min till. Servera med riven parmesan.

Loulas Kök  – (31 januari 2010 10:56)  

Vad du har hunnit uppdatera! du har verkligen liggat i. Massa god mat. Kikärtor äter vi ofta, mest till hummus. Använder bara Zetas koncerverade, menst för att vi är bekväma och sen är de goda förstås. Tryckkokade hade jag gärna haft, men det finns mkt man vill ha och allt skall få plats.. men det verkar bra.
Trevlig helg, kram Louise

Hallon & Blåbär  – (4 februari 2010 17:03)  

Mmm, denna soppa låter toppengod.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP