Köfte med ris



Vi åt köfte med ris häromdagen.

Ingredienser
400 gr köttfärs
2 st gårdagens brödskivor (el. 3 msk ströbröd)
1 st ägg
1 st pressad vitlöksklyfta
1 st finhackad gullök
2 msk tomatpuré
Salt&peppar
1 tsk hackad mynta, persilja, timjan (går bra med fryst, torkad eller färsk)
1 msk rapsolja

Gör så här
1 Blanda alla ingredienser i en matberedare. Ifall den känns för lös tillsätt ströbröd till rätt konsistens.
2 Rulla köften i handen till små bollar och platta ut.
3 Stek i olja till de får färg och är genomstekta. Servera med ris&grönsallad.

Dubbelörn  – (28 januari 2010 09:41)  

Jag trodde spiskummin var ett måste i turkiska köftes ;). Receptet liknar min mans men han har nog än mer kryddor i, bl a oregano o spiskummin el om vi får tag på den speciella "köftekryddblandningen".

Gott är det oavsett :)

Yasemin  – (28 januari 2010 13:03)  

Du har helt rätt, man brukar ha i spiskummin. Men jag är inte så förtjust i det ;)

I en Anna´s del av världen  – (28 januari 2010 16:31)  

Låter gott!!! Gillar bilden på änderna längre ner ;-) Mvh Anna

Anonym –   – (28 januari 2010 22:02)  

Hej Yasmine. Trevligt att ha hittat din blogg! Massa fina recept som jag ska pröva!! Mamma tipsade mig,Kram Anne-marie liljegren,(mammas granne)

Yasemin  – (29 januari 2010 07:53)  

Hej Anne-marie,

Kul att du tittade in. Ja det är jätteroligt med en matblogg. Man får inspiration av andra och vågar prova mer.
Kram Yasemin.

Nenaz  – (30 januari 2010 10:42)  

Ahh det har se ju riktigt gott ut och faktikst ganska sa enkelt! Maste helt klart provas:))
Jag har varit i Turkiet for flera ar sedan och jag minns att maten var riktigt god och stark;))

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP