Gözleme med potatisfyllning



Jag hämtar mina yufka (filodeg) från Turkiet. Där kavlar dem ut den tunt, lägger papper emellan så att det inte fastnar. När jag kommer hem lägger jag in det i frysen och tar fram när jag vill fixa börek snabbt. :) När jag gjorde min spenatbörek häromdan, blev det över några ark yufka. Så då gjorde jag gözleme med potatisfyllning.
För potatisfyllningen kokar man 2 potatisar och kör genom en potatispress. Steker hackad lök. Tillsätter sedan potatis, tomatpure och kryddor. Lägger in fyllningen i filodegen och viker ihop dem i varje kant så att det blir en rektangel. Steker dem i en teflonpanna. Supergott!

Elena  – (8 februari 2010 23:26)  

Allt med filodeg är supergott!

Det får bli Gözleme, nu till helgen!

Ingela –   – (17 april 2011 22:30)  

Jag ÄLSKAR Gözleme så jag måste prova och göra denna med potatis.
Äter alltid annars med getost i...

Yasemin  – (17 april 2011 23:07)  

Ingela, Visst är det gott med gözleme. Mums :)

Tjåban's  – (6 november 2012 22:31)  

Snart slår vi upp våra portar! Där vi bl.a kommer att börja producera och sälja Tjåban's Gözleme!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP