Bulgur köfte i tomatsås (Sulu köfte)



Varje gång jag har med mig den här rätten som matlåda får jag nyfikna blickar. Jag brukar rulla köftena och lägga in dem i frysen. Sedan när jag vill ha något fort tar jag fram dem och kokar i tomatsåsen. Praktiskt, eller hur? Har ni tips på rätter som snabbt kan tillagas på vardagar?

Ingredienser
2 dl bulgur
250 gr köttfärs
1 st gul lök
1 st ägg
Salt, peppar, ev. någon starkare krydda ex. chilipeppar

Tomatsås
1 msk tomatpure
Salt
Vatten

Gör så här
1 Riv löken med hjälp av rivjärnet.
2 Blanda bulgur, köttfärs, ägg, lök, salt, peppar och chilipeppar och arbeta ihop tills det blir slätt.
3 Koka 6 dl vatten i en kastrull.
4 Lägg i purén och köften och koka på svag värme i ca 20 min. Salta lite i slutet och låt det småkoka lite till innan du lyfter bort den från värmen.

Dubbelörn  – (18 januari 2010 08:45)  

Hittade din blogg via B Höglunds matblogg. Vilken underbar blogg!! Sitter här o suktar efter allt underbart gott du visar upp. Gözleme som jag inte ätit på länge, länge, länge... ohhh så mycket gott du visar...

Jag kommer fortsätta följa dig o lägger in dig även i min länklista.

Lagar också en del turkiskt men inte i närheten av dina läckerheter ;). Min man är fr Istanbul o har bott här i Sverige i dryga 20år. Men hans köftes är de goaste som finns :D.

Kram

Remsan  – (18 januari 2010 14:24)  

Detta låter spännande. Det passar nog hela min familj. Håller med Dubbelörn om att det är kul att kika runt bland din trevliga mat.

Yasemin  – (18 januari 2010 14:47)  

Tack tack...vad snälla ni är :)

Calle  – (22 oktober 2010 17:40)  

ska bulgurn vara rå när du blandar i den?

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP