Röd linssoppa med varm friterad brödsnäcka

Idag tog vi en promenad och kände oss frusna när vi kom hem. Röd linssoppa och varm friterad bröd var precis vad vi behövde. Till det givetvis, turkisk té. :)
Efteråt blev det familjemys med filmen bilar på tv och lördagsgodis.


Jag provade att ta kort under hela lagningen idag, vilket är en konst i sig. :) Sedan la jag upp bilderna i ett bildprogram och fixade till. Tycker ni att det blir tydligare så här?


Ingredienser 8 portioner
2 dl röda linser
2 msk ris
16 dl vatten
2 morötter
1 potatis
1 gullök
1 st
3 msk rapsolja
1/2 msk tomatpuré
Rödpeppar, torkad mynta

Gör så här
1-2 Skiva morötterna. Hacka potatis och lök i små skivor.
3 Värm oljan i en tryckkokare (kastrull går bra om du inte har någon tryckkokare). Fräs tomatpurén och tillsätt vatten och buljong. När vattnet kokat lägg i potatis, lök, linser, ris och morötterna och koka tills grönsakerna är mjuka. Med tryckkokaren tog det ca. 20 min.
4 Mixa igenom soppan med en handmixer tills den är helt slät.
5 Krydda med mynta, rödpeppar, salt och koka i ytterligare 5 min. Voila!



Ingredienser, 6 st snäckor
1 tsk torrjäst
1,5 dl ljummet vatten
1 tsk strösocker
4 msk olivolja
4 dl vetemjöl
2 dl hackad salladslök

Gör så här
1 Lägg jäst och socker i ljummet vatten.
2 Sila vetemjöl i en stor skål.
3 Tillsätt jästvätskan och olivoljan i mjölet och jobba ihop till en deg. Låt jäsa i 45 min.
4 Dela degen i 6 bitar. Kavla ut till 10-15 cm runda cirklar. Fördela den hackade salladslöken över och rulla ihop. Ta sedan ena änden och rulla den runt sig själv, så att det blir som en snäcka. Ta kaveln och gå över den så att den tunnas ut lite grann.
5 Fritera snäckorna i lite olja i en teflonpanna på båda sidor. Servera varmt.


Birgitta Höglund's Mat  – (13 december 2009 08:50)  

Det blev riktigt bra med flera bilder på matlagningens olika steg. Då blir det lätt även för ovana matlagare att hänga med.
Tack för receptet på linssoppan,den är riktigt god.
Jag har lagt till en länk till din blogg hos mig, så fler kan få ta del av din goda mat.
Ha en fin Lucia :)

Yasemin  – (13 december 2009 21:01)  

Tack för feedback Birgitta.
Ja linssoppan är riktigt god och nyttig, och en klassiker här hemma.
Åhhh vad du är go :) Nu blev jag jätte jättegla :) :) :)
Tack, jag hade en underbar lucia. Hoppas att din också var bra.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP