Mitt favoritbröd: valnötsbröd




Jag har växt upp med hembakat bröd och det bästa är när doften sprider sig i huset och man brer smör på det varma brödet. Det bara smälter i munnen. Det senaste halvåret har jag hittat en favorit från "Gateus brödbok", det är valnötsbrödet. Det blir alldeles lagom mjukt och praktiskt att frysa in.

Ingredienser 3 bröd
5 dl ljummet vatten (37C)
50 g jäst
8 dl vetemjöl
4 dl rent rågmjöl
1 tsk salt
20 g mjukt smör
2 dl valnötter

Gör så här
1. Värm vattnet till 37C och rör ut jästen.
2. Blanda i alla ingredienser utom valnötterna och blanda tills det blir en seg deg och släpper kanterna. Låt sedan degen jäsa i 30 minuter. Stöt ihop degen och låt den jäsa i ytterligare 15 min.
3. Ta upp degen och dela den i 3 bitar. Forma bitarna till limpor och jäsa under duk i ca. 40-50 min.
4. Sätt ugnen på 250C. Sätt in brödet i den varma ugnen, men sänk genast till 220C. Grädda i 30 min.

Jessica  – (14 mars 2010 21:11)  

Det ser härligt ut - och lätt! Jag provar det vid nästa brödbak :)

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP