Kebab på en kvart



Ingredienser, 4 portioner
700 gram strimlat färdigkryddad kebabkött
1 dl vatten
1 st köttbuljongtärning
2 krm rödpeppar eller paprika
1 krm salt och pepparpulver

Gör så här
1. Stek kebab på låg värme.
2. Tillsätt buljong, kryddorna och vattnet. Låt puttra någon kvart tills köttet har fått färg.

Ris a la turkish style
2 dl ris
1 msk smör
4 dl vatten
1 st köttbuljongtärning
1 krm salt och peppar

Gör så här
1. Lägg risen i det smälta smöret och låt brynas lite lätt.
2. Tillsätt kryddor.
3. Blanda köttbuljongen med hett vatten, så att den löses upp. Häll över riset och blanda.
4. Låt koka i ca. 15 min eller tills vattnet har kokat in.

Tomatsås
1 msk olja
1 msk tomatpuré
1 dl vatten

Lägg tomatpurén i kastrullen. Tilsätt kryddor och vatten och låt det puttra lite.

Yoghurtsås
2 dl turkisk yoghurt
1 vatten
1 klyfta pressad vitlök

Blanda ihop alla ingredienser.

Servera kebaben med ris ochh häll över tomatsås och yoghurtsås. Smaklig måltid!

Birgitta Höglund's Mat  – (10 december 2009 15:05)  

Hej Yasemin. Vad gott det ser ut och vilken fin blogg du har.

Jag har bott i Alanya under hösten och skrivit mycket om Turkisk mat på mitt sätt. Det är så härliga råvaror där, lite annat än här hemma.
Glada hälsningar./ Birgitta

Cathrine –   – (10 december 2009 20:52)  

Vilket härlig blogg Yasemin! O turkisk mat... perfekt. Du kommer ha mig som en flitig besökare. Kram på dig min vän! /Cathrine

Yasemin  – (11 december 2009 10:00)  

Tack Cathrine, vad glad jag blir. :)
Kram på dig med.

Anonym –   – (30 juni 2011 01:30)  

Yasemin, jag älskar turkiskt ris!! Ska försöka laga det själv. Undrar vad du använder för ris?

Kram

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP