Kakor med äppel- och kanelfyllning (Kurabiye)



Dem här kakorna är mina favoriter. Äppel och kanel är en utmärkt kombination. Drick gärna té eller mjölk till. :) Hoppas att ni alla har det bra. Jag har börjat läsa Göran Perssons bok under semestern. Någon som har läst den? På torsdag ska vi fira nyår med ett par vänner och jag ska fixa förrätten. Får se vad det blir. Sedan blir det "Disney on Ice" på lördag. Och på söndag åker vi till Turkiet till ett par vänner som ska gifta sig. :) Måste titta efter en snygg klänning. :) Först tänkte vi fira nyår i Istanbul, men jag fick gratis "Disney on Ice"-biljetter. Det kan man ju inte tacka nej till :)

Ingredienser ca. 30 st
110 gr rumsvarm smör
2 dl strösocker
0,75 dl rapsolja
1 dl turkisk yoğurt
1 ägg
3 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
ca. 8 dl vetemjöl

Fyllning
3 rivna äpplen
1 tsk kanel
3 msk strösocker
1 dl hackade hasselnötter
2 msk florsocker för garnering

Gör så här
1 Knåda ingredienserna till degen i en skål. Låt vila övertäckt med plastfolie i ca. 30 min i kyl.
2 Börja fyllningen genom att steka de rivna äpplena med sockret tills de blir mjuka. Tillsätt kanel och de hackade nötterna och låt det svalna.
3 Dela degen i ca. 30 bitar. Ta varje bit deg och kavla ut till en avlång cirkel, fyll med fyllning och stäng så att det blir enligt bilden ovan.
4 Sätt ugnen på 180 C. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och baka i ugn i ca. 20 min. När de är rumsvarma pudra florsocker över kakorna.

Helena S  – (29 december 2009 16:47)  

Det här receptet tror jag på! Jag får ta och laga det och rapportera till dig hur det blev! :-) Så får du rapportera om boken du köpte när du läst den, jag är själv lite sugen på att läsa den. Kram!

Cecilia F  – (5 maj 2011 15:47)  

Vad heter potatismjöl på turkiska? Eller finns de något annat här nere i Turkiet som man använder?

ceciliafurstenhoff@hotmail.com

Tänkte även testa Bulamac och till min stora glädje så har vi hemmagjord (från min pojkväns hemby och hans mamma) Pekmez i kylen!

Ha en fin dag!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP