Fire of anatolia på Cirkus



Jag måste berätta om min kväll även om det inte har någon matkoppling direkt. Eller det blev fika efteråt för att behålla den röda tråden på bloggen. :)

Sultans of the dance började med sina föreställningar i början av 2000-talet. Samtidigt som jag var på semester såg jag att de hade en föreställning, men efter tvekan valde att inte gå på den. Det fick jag ångra när jag fick höra hur bra recensioner de fick. Efter det har jag velat gå på föreställningen men det blev av först i somras i Alanya. Och den var helt underbar. Det var 90 dansare på scen och när dem dansar sprider de en sådan positiv energi och berättar historien med olika dansstilar. Så nu kom de till Sverige, och det kunde ju jag bara inte missa. :)

Utdrag om föreställningen:
Koreografen bakom föreställningen Fire of Anatolia och danskompaniet med samma namn är Mustafa Erdoğan. Han hade länge drömt om att blanda alla de dansstilar och -traditioner som finns i Anatolien, Kaukasus och på Balkan. Han har skapat en fusion av orientalisk dans, nummer med davultrummor, ringdanser, modern dans och klassisk balett. Resultatet är Fire of Anatolia, en ren energikick som blandar solonummer med storslagna gruppkoreografier.

Läs mer:
http://www.riksteatern.se/templates/Produktion.aspx?id=10693

Helena S  – (21 december 2009 20:27)  

Vilken rolig show det måste ha varit att få gå på! Jag älskar att titta på dans, jag dansade mycket när jag var yngre, och jag missar aldrig ett avsnitt av So you think you can dance! :-)

Yasemin  – (21 december 2009 22:17)  

Jag har också dansat mycket när jag var yngre. Dem är så duktiga alla dansare. Det är ett tufft yrke verkligen. :)

Birgitta Höglund's Mat  – (22 december 2009 22:29)  

Vad kul att du gick och såg den. Visst var de duktiga, inte ett stegfel.
Var på den för två-tre år sen i Alanya, på Aspendos, var det där du såg dem också?

Aspendos amfiteater är en suverän utomhusscen för såna här föreställningar. Det var en otroligt vacker dansuppvisning, med en fantastisk glöd. Det bästa jag sett, mycket bättre än riverdance :)

Yasemin  – (22 december 2009 23:07)  

Ja, jag såg dem precis där :) Och det var så mycket bättre när det var utomhus. Kul att du har sett den oxå.

Laura  – (2 januari 2010 01:40)  

Jag har också sett dem sommaren 2007 på Aspendos, det var jättemäktigt! De är otroligt duktiga dansare!

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP