Bjudbröd med olivfyllning (Acma)



I Turkiet bjuder man ofta på buffémat, meze och bröd, piroger, pizzor med olika fyllningar. Den här blir mjuk och fylld med olivfyllning. Gott till teét.



Ingredienser, ca 10-15 st
8 dl vetemjöl
1 paket torrjäst
1 tsk salt
1 äggvita
1 tsk strösocker
1 dl ljummen mjölk
1 dl ljummen vatten
1 dl rapsolja

Fyllning
100 gr smör
150 gr svarta olivertapenade (eller hacka själv med lite olivolja)

Pensling
1 ägggula
Sesamfrön

Gör så här
1 Blanda mjöl, salt, jäst, socker i en skål. Häll i äggvitan, vatten, rapsolja, mjölk och knåda till en deg. Spar äggulan till penslingen.
2 Dela degen i ca. 15 bitar. Kavla ut varje deg till en rektangel ca. 9x13 cm. Bre på smör och lägg i fyllningen och rulla ihop som på bilden. Och fläta sedan till en fläta som på bilden. Lägg på en plåt med bakplåtspapper.
3 Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggulan och 1 msk olivolja för att pensla flätorna med. Strö på sesam och grädda mitt i ugnen i ca. 30 min tills de får färg.

Cutecakes-Paulina  – (15 januari 2010 10:09)  

Gud, det här lät så väldigt gott, och verkar enkelt att baka också!

Elisabet  – (18 januari 2010 23:51)  

Det här ser väldigt gott ut! Behöver bröden faktiskt inte jäsa alls? Det är ju praktiskt med ett så snabb-bakat bröd!

sofia –   – (23 januari 2010 12:30)  

visst måste det vara så att de ska jäsa? jag försökte utan att jäsa och för att då få ut ens tio stycken så blev varje degbit så liten att rullen inte gick att fläta. Synd. Men övning ger färdighet så nästa gång jag gör dem kanske de blir finare...

Yasemin  – (24 januari 2010 11:06)  

Nu var det ganska längesen jag gjorde dessa. Och mitt minne är som en fisk :) Men jag har tittat på originalreceptet och där står det att det inte behöver jäsa. Men låt dem jäsa någon kvart, det skadar ju inte.
Sedan ska man tänka på att kavla ut dem riktigt tunt, dem gick nästan sönder. Och sedan när man rullat ihop varje deg och ska göra till en fläta kan man förlänga rullen. Hoppas det går bättre nästa gång. För det här är något av det bästa jag lyckats göra :)

Foodelicious.se  – (9 februari 2011 11:13)  

Va goda dem ser ut:-)! Vilket underbart recept, det måste jag absolut testa.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP