Yayla soppa

Idag är jag hemma med en gnällig och febrig son som inte vill äta någonting. Och det gör ont i hjärtat på mig som mamma att inte få i honom något. Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att laga en soppa som mamma brukade göra mycket när vi var små. Och så hade vi ris kvar från föregående kväll så det passade bra att använda den. Det heter Yayla corba på turkiska och består av ris och yoghurt. Här följer recept:

Ingredienser (4 personer):
1 dl ris
4 msk yoghurt
1 l vatten
1 st ägg
salt

Sås
1 msk olja
1/2 msk tomatpure
Mynta

1. Lägg ris i kastrullen och fyll på med 1 liten vatten.
2. Låt det sedan koka tills risen sväller upp i ca. 10 minuter. (Ifall du använder ris från gårdagens mat, behöver det inte koka).
3. Vid sidan av blandar du yoghurt, ägg och salt ordentligt och tilsätter sedan blandningen i kastrullen sakta samtidigt som du rör om. Låt koka i några minuter till.
4. Fräs i olja lite mynta och tomatpuré med lite vatten, blanda väl och tillsätt i soppan.

Notering! Konsistensen ska bli som en soppa, så tilsätt lite mer vatten om den blir för tjock helt enkelt.

Anonym –   – (10 december 2009 11:33)  

Ska man alltså koka riset som vanligt? Hur blir det en soppa sen eller blir det mer som en kräm? Kram Ayda.

Yasemin –   – (10 december 2009 14:04)  

Det ska inte kokas till ris, utan bara så att det blir lite mjukt. Det ska bli som en soppa, så tilsätt vatten om det blir som en kräm.
Kram :)

LidKa  – (13 juli 2010 00:49)  

Tack, den här soppan åt jag för länge sedan men visste innte vad den hette. Den är underbar.

Matgalen  – (5 maj 2011 07:28)  

Den där måste jag testa, verkligen ovanlig.

Anonym –   – (8 maj 2013 10:04)  

Hej :-). Jag älskar din blogg. Så himla mkt goda recept! Men en fråga. Ska det bara vara 4 msk yoghurt i denna soppa? Andra recept har 5 dl. Har du testat att ha i mer? Mvh

Yasemin  – (13 maj 2013 08:25)  

Hej tack. :) Jag har inte testat det tyvärr men prova det blir säkert en annorlunda smak.

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP