Hemgjorda fiskpinnar med potatismos

Jag såg ett recept på egna fiskpinnar i Laga Lätt och har länge haft i tankarna att göra egna. Igår kväll köpte jag ett paket sejfilé och började med fiskpinnarna. Jag läste någonstans att det inte finns lika mycket omega-3 i sejfilé och att man istället kan använda laxfilé om man vill det.
Till fiskpinnarna gjorde jag potatismos och serverade med thai sweet chili sås och grönsallad. Maträtten uppskattades av make som ville äta upp även min matlåda till jobbet :) och även sonen på 3 år åt upp fiskpinnarna i ett race men potatismosen gick det inte lika bra med. Misstänker att jag råkade ha i lite för mycket pressad vitlök. Får vara mer försiktig nästa gång.

Här kommer recept för 4 personer:
700 gr sejfilé
2 uppvispade ägg
1 dl vetemjöl
2 dl ströbröd
100 gr smör
Salt, peppar

1. Skär det upptinade fiskblocket i fiskpinne storlekar och salta&peppra lätt på ena sidan.
2. Doppa fiskpinnen i vetemjöl, uppvispat ägg och sist i ströbröd.
3. Stek i smör ca. 3-5 min på varje sida tills de får färg.

Björn  – (26 november 2009 16:39)  

Hej Yasemin,
Det stämmer att vissa fiskar innehåller mer omega-3 än andra. På min blogg har jag skrivit mycket om det - har länkat till inlägget härifrån!
Kika in om du har tid!
Hälsningar,
Björn

Skicka en kommentar

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP